Про навчальний курс

Модуль 1

Журналістика війни на противагу журналістиці миру і рішень: огляд підходів


Викладачка: к. соц. ком., доц. Сіріньок-Долгарьова К.Г.


Зміст модулю:

Принципи та практики журналістики миру: «win-win» підхід. Мова ненависті у репортажах про війну на противагу конструктивному і конфліктно-чутливому підходу. Концепція колективного зцілення. Стратегії та історії руху трансформаційного правосуддя в ЄС. Європейські цінності різноманітності, толерантності та плюралізму в журналістиці рішень. Безсторонність і збалансованість новин. Реактивні і проактивні способи висвітлення історій. Відповідальність журналістики щодо розв'язання проблем у суспільстві. Кейси журналістики війни й журналістики миру в Україні та ЄС.



Mодуль 2

Протидія російській дезінформації і пропаганді: кращі практики ЄС


Викладачі: к. пед. н. ком., доц. Костюк В. В., к. філол. н., доц. Усманова О. В.


Зміст модулю:

Основні цілі пропаганди та дезінформації. Технології російської пропаганди. Приховані техніки дезінформації (джинса, клікбейт, інфотейнмент, сатира, упереджені новини, фейки та ін.). Досвід ініціатив ЄС: ЄС та дезінформація, центри ЄС із дезінформації, Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій, ОРГСК (англ. East Strategic Communication Task Force, ESTF). Стратегічні комунікації ЄС у протидії пропаганді. Механізми протидії пропаганді в європейських та українських медіа. Поради від українських експертів з питань безпеки і медіа. Значущість якісної журналістики для інформування громадян. Основні критерії фільтрації інформації. Техніки: активного читання та активного слухання. Журналістика рішень як спосіб ліквідації ворожого контенту про війну в Україні.



Модуль 3

Стереотипи і висвітлення в медіа вразливих категорій населення


Викладач: к. філол. н., доц. Мірошниченко П. В.


Зміст модулю:

Уникнення стереотипів і дискримінаційних наративів як принцип мирної журналістики. Протидія гомо- та трансфобії в журналістських матеріалах про представників ЛГБТК+ спільноти в українській армії під час війни. Медійні наративи вразливих. Права етнічних меншин у воєнний час: ромська спільнота з точки зору антидискримінаційних журналістських практик. Мігранти та біженці. Журналістський погляд на ВПО в контексті тривалої війни (2014-…): що було, що є, що буде. Протидія сексизму та мізогінії в журналістських текстах про жінок під час війни та на війні. Як журналістські історії можуть відображати різноманітність.



Модуль 4

Висвітлення травматичного досвіду під час війни


Викладачка: к. соц. ком., доц. Любченко Ю. В.


Зміст модулю:

Журналістська етика під час війни. Відповідальне висвітлення чутливих історій. Знання про травму. Колективна травма й колективне горе проти індивідуальної травми. Колективні методи зцілення. Правила спілкування з травмованими людьми. Журналістські матеріали як докази воєнних злочинів. Сторителінг як спосіб зображення війни. Як спілкуватися з військовими. Європейські стандарти точності й збалансованості інформації. Робота з фото й відеоматеріалами воєнного часу. Як спілкуватися з пораненими й родичами загиблих. Діти як чутлива категорія. Як уникнути ретравматизації через медіа.



Модуль 5

Цифровий і фізичний вимір безпеки журналістів: стандарти ЄС


Викладачка: к. соц. ком., ст. викл. Виговська Н. А.


Зміст модулю:

Проблеми, які розглядаються: Збільшення погроз журналістам під час створення репортажів про війну. Види загроз журналістам під час збройного конфлікту: фізична, психологічна, цифрова безпека. Робота журналіста в умовах обмеженого доступу до ресурсів. Основні правила фізичної безпеки журналіста на війні. Джерела інформації та безпечний доступ до них. Обмеження доступу до інформації під час військових дій. Стандарти ЄС безпеки репортажів про війну. Висновки Ради ЄС щодо захисту та безпеки журналістів та інших працівників ЗМІ (2022). Цифрова безпека на війні: захист контенту в інтернеті, мобільних телефонах і смартфонах. Психологічна безпека журналіста. Журналісти з посттравматичним синдромом. Техніки лікування травми та усунення професійного вигорання.